2021. január 1-jétől az elsőfokú közigazgatási hatósági eljárások nem esnek eljárási illetékkötelezettség alá, így évente ötmilliárd forint maradhat a lakosságnál és a vállalkozásoknál, ami az ország versenyképességét is javíthatja – jelentette ki Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára az MTI-nek.
A január 1-től hatályba lépő kedvező változás révén nemcsak az általános, háromezer forintos illeték szűnt meg, hanem több elsőfokú közigazgatási hatósági eljárásért fizetendő, speciális illetéktétel is és nem kell fizetni illetéket számos igazolás beszerzésekor sem. Nem kell eljárási illetéket fizetni a jövőben az elsőfokú építésügyi és az építésfelügyeleti hatósági eljárásokért (például építési, bontási, használatbavételi engedélyezési eljárás, a használatbavétel tudomásul vétele), illetve a közigazgatási eljárásban kiállított, nem díjköteles másolatokért, kivonatokért. Idén január 1. óta az OFFI eddig illetékköteles hiteles és e-hiteles fordításai is tehermentesebbé váltak.
A korábbi években a papír alapú hiteles fordításra oldalanként 300 Ft illetéket kellett beszedni, amely az e-hiteles fordítások esetében – az OFFI előremutató és ügyfélbarát gyakorlatában 2017 óta – egyetlen oldalnyi illetéktételt jelentett e-dokumentumonként. Az illeték kivezetésével az ügyintézés is gyorsabbá válik, az állami szereplők működése pedig egyszerűbbé válhat. Az ügyintézőnek nem kell ellenőriznie az illetékfizetést, nem kell időt tölteni az illeték lerovásával, így rögtön az adott ügyre koncentrálhat. Az illetékbélyeg beszerzése, érvénytelenítése és visszaváltása is csökkenti a gazdasági társaságok bürokratikus folyamatait.
Az illetékmentesség az OFFI számára nem csak azt jelenti, hogy a hitelesítés illetéke megszűnt. A digitális fordítóirodai fejlesztések felgyorsulhatnak, mivel az illeték lerovásával összefüggő (pl. illetékbélyeg felragasztása a dokumentációra), a digitalizációval szorosan együtt járó technológiai akadályok leküzdése problémamentesebbé válik, és ezzel az állami fordítószolgálat többet tud tenni a környezet védelméért is. Az OFFI digitalizációs stratégiája előtérbe helyezi az e-közigazgatáshoz való folyamatos alkalmazkodást, mely a fenti kormányzati intézkedéssel is maradéktalanul összhangban van. Az OFFI Zrt. 2019–22 közötti digitalizációs intézményfejlesztési stratégiájában foglalt modernizációs megoldásoknak is köszönhetően a köztulajdonban álló fordítóiroda válságvédelmi intézkedései hatásosak voltak a 2020. évben; az ügyfélkör, a dolgozók és közreműködő szakmunkatársak köre – így tehát a közfeladatellátás – változatlan.
Az elektronikusan hiteles fordítás papírmentes, teljesen elektronikus formájú hiteles fordítás. E-hiteles fordítás megrendelésére akkor van mód, ha az ügyfél elektronikusan hiteles dokumentummal rendelkezik, amelyet vagy elektronikus úton vagy – a bíróságok elektronikus beadványkezelési gyakorlatához igazodva – személyesen, adathordozón nyújt be. A dokumentum – a forráshitelesség ellenőrzését és annak dokumentálását követően – 2021. január 1-jétől immáron illetékmentesen kerül be az OFFI munkafolyamatába.