Az állami fordítószolgálat és a BME Tolmács- és Fordítóképző Központja közötti együttműködés keretében tanulmánykötet jelent meg, amelyben az OFFI vezetői és a BME oktatói, kutatói is bemutatják a fordító és a fordítás értékelésének szempontjait, valamint a fordítói, a lektori és vezetői munka jelentőségét a minősítési rendszerekben. A tanulmánykötet nemcsak a magyar fordítóképző intézmények SWOT-elemzését tartalmazza, hanem számos dilemmát mérlegre tesz a fordítási termékek és folyamatok mérése és értékelése témakörében.
Dr. Németh Gabriella vezérigazgató kiemeli, hogy az OFFI minőségpolitikája szerint „…az OFFI Zrt. által készített hiteles fordításnak mind tartalmilag, azaz szakmailag, mind alakilag kifogástalan minőségűnek kell lennie, az elkészült anyagban semmilyen hiba nem lehet…” A kiváló fordítás kiváló minősítésű fordítókkal, lektorokkal és gyakornokokkal, és kizárólag jól szervezett munkafolyamatokkal készíthető el. A minősítés feltétele az összehangolt csapatmunka és az asszertív, támogató munkahelyi környezet. Az OFFI 2018-ban az ISO 9001:2015 szabványra és az ISO 17100:2015 szabványra tért át. Az OFFI a fordítások és fordítók minősítésén kívül dolgozói (munkavállalói) teljesítményminősítő rendszerrel is rendelkezik, valamint évente történik a szakmai munkáért felelős lektorok, vezető lektorok és terminológusok, továbbá a más területen tevékenykedő (pl. ügyfélszolgálati) dolgozók munkavállalói értékelése is.
Kiss Adrienn osztályvezető tanulmánya az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda Zrt. intézményfejlesztési stratégiai céljai mentén felállított és működtetett, valamint a Fordítási és Tolmácsolási Minőségbiztosítási Osztály és a Lektorátus által kidolgozott szakmai szempontokon keresztül mutatja be az OFFI fordító-, lektor- és tolmácsértékelési és minőségbiztosítási rendszerének kereteit és alapelveit, valamint azok működését a szervezetben.
A tanulmányok szerzői kiemelik, hogy az állam és az állami szervezetek működése is mérhető. Minden olyan szervezetfejlesztési intézkedés, amely az antikorrupción, az átláthatóságon és az adatnyilvánosságon alapul, rendkívül jó hatással lehet az OFFI mint állami szolgáltató társaság iránti (köz)bizalom erősödésére. A OFFI 2016–18-as középtávú fejlesztési programjában megfogalmazott irányelvek szerint a szervezet az egyik fő küldetése a hiteles fordítások és a közigazgatási (kormányzati) fordítások magas színvonalú, egységes terminológiával és kedvezőbb díjszabású termékekkel történő kiszolgálása. Ezt a munkafolyamatot az is segíti, hogy az OFFI a modern, ISO 17100:2015-ös, kifejezetten fordítóirodákra tervezett szigorú és magas színvonalat diktáló nemzetközi szabvány szerint végzi a feladatát.
A BME-OFFI kiadvány letölthető verzióját itt találja.